Why Kant did not write political philosohy.
Hannah Arendt's Lectures on Kant's Political Philosophy.
DOI:
https://doi.org/10.34813/09coll2024Keywords:
the aestheticization of politics, progress, sensus communis, the general will , the power of judgementsAbstract
The text is a critical analysis of Hannah Arendt's Lectures on Kant's Political Philosophy, directed at its use in research on the aestheticization of politics. The first part is devoted to posing a problem and reconstruction of the ideas contained in Arendt's Lectures. The second part is the critical one. The author of The Human Condition does not reflect on Kant’s understanding of human nature and the structures and interconnections of cognitive powers. Instead of it, Arendt used the thesis of the natural “sociability" of the human being as the basis of politics. As a consequence, she ignored its ethical and rational dimension and understood the sensus communis as a primarily community sense, she underestimated the meaning of the general will in Kant's thoughts, and in the outlined vision of progress of human kind she assumed that it has an asymptotic character, but the asymptotes of development left unthought-out. In the effect she rejected all invariants in the Kantian vision of the history that seems unacceptable in the case of Kant. I argue that Kant's thought should be interpreted as an intermediate link between Rousseau's and Hegel's vision of politics - an attempt to generalize the general will onto the entire human race. Arendt was as far from it as possible, but she gave me a perspective for studies on the aestheticization of politics. While in Rousseau and Kant the legitimacy of politics is provided by the ethical power of judgment, its aestheticization consists in this perspective in the taking over of this function by the aesthetic power of judgment.
References
Arendt, H. (1993). Korzenie totalitaryzmu (tłum. M. Szawiel, D. Grindberg). Niezależna Oficyna Wydawnicza Nowa.
Atrendt, H. (1998). Eichmann w Jerozolimie. Rzecz o banalności zła (tłum. A. Szoskiewicz). Społeczny Instytut Wydawniczy ZNAK.
Arendt, H. (2003). Odpowiedzialność i władza sądzenia (tłum. W. Madej, M. Godyń). Wydawnictwo Prószyński i S-ka.
Arendt, H. (2010). Kondycja ludzka (tłum. A. Łagodzka). Wydawnictwo Aletheia.
Arendt, H. (2012). Wykłady o filozofii politycznej Kanta (tłum. P. Kuczyński, M. Moskalewicz). Wydawnictwo Kronos.
Beiner, R. (2001). Rereading Hannah Arendt’s Kant Lectures. W: R. Beiner, J. Nedelsky (Eds.), Judgment, Imagination and Politics. Themes from Kant and Arendt (s. 91–103). Rowman & Littlefield Publishers Inc.
Canovan, M. (1992). Hannah Arendt – A Reintepretation of Her Political Thought. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511521300
Dossa, S. (1989). The Public Realm and the Public Self. The Political Theory of Hannah Arendt. Wilfrid Laurier UP.
Grygińć, J. (2012). Wola powszechna w filozofii politycznej. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Hassner, P. (2010). Immanuel Kant, przekł. Wonicki, Rafał W: L. Strauss, J. Cropsey (red.), Historia filozofii politycznej (s. 591–631). Wyd. Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego, Fronda PL.
Hegel, G.W.F. (1958). Wykłady z filozofii dziejów (tłum. J. Grabowski, A. Landman). PWN.
Hegel, G.W.F. (1989). Vorlesungen Uber die Philosopie der Geschichte. W: G.W.F. Hegel, Werke (Band 12). Suhrkamp Verlag.
Jay, M. (1978). Hannah Arendt: Opposing Views. Partisan Review, 45(3), 347–380.
Kant, I. (2004). Krytyka władzy sądzenia (tłum. J. Gałecki). PWN.
Kant, I. (2001). Krytyka czystego rozumu (tłum. R. Ingarden). Wydawnictwo Antyk.
Kant, I. (2001). Uzasadnienie metafizyki moralności (przekł. M. Wartenberg). Wydawnictwo Antyk.
Kant, I. (2012). Co znaczy orientować się w myśleniu? (tłum. D. Pakalski). W: Dzieła zebrane, VI, Pisma po roku 1781 (s. 29–45).WN Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Kant. I. (2012). O porzekadle: to może być słuszne w teorii, ale nie jest nic warte w praktyce (tłum. M. Żelazny). W: Dzieła zebrane, VI, Pisma po roku 1781 (s. 139–154).WN Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Kant, I. (2012). Idea powszechnej historii w aspekcie kosmopolitycznym (tłum. T. Kupś). W: Dzieła zebrane, VI, Pisma po roku 1781. WN Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Kant, I. (2012). O porzekadle: to może być słuszne w teorii, ale nie jest nic warte w praktyce, (tłum. M. Żelazny). W: Dzieła zebrane, VI, Pisma po roku 1781 (s. 265–304). WN Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Kant, I. (2012). Ku wiecznemu pokojowi (tłum. M. Żelazny). W: Dzieła zebrane, VI, Pisma po roku 1781 (s. 331–374). WN Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Kłoskowska, A. (2011). Kultura masowa. PWN.
Moskalewicz, M. (2013). Totalitaryzm, narracja, tożsamość. Filozofia historii Hannah Arendt. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Nowak, P. (2018). Przemoc i słowa. W kręgu filozofii politycznej Hannah Arendt. Biblioteka Kwartalnika Kronos.
Parekh, S. (2008). Hannah Arendt and the Challenge of Modernity: a Phenomenology of Human Rights. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203927816
Riley, P. (2015). Kant on General Will. W: J. W. Farr, D. Lay (Eds.), The General Will. The Evolution of a Concept (s. 333–349). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/cbo9781107297982.017
Rogoziecki, R. (2020). Wstęp do badań nad estetyzacją polityki. O kondycji ludzkiej według Hannah Arendt. Miscellanea Anthropologica et Sociologica, 21(4), 99–119.
Rousseau, J.-J. (1956). Rozprawa o pochodzeniu nierówności między ludźmi. W: J.-J. Rousseau. Trzy rozprawy z filozofii społecznej (tłum. H. Elzneberg, s. 107–278). PWN.
Weber, M. (2002). Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej (tłum. D. Lachowska). PWN.
Wolin, R. (2001). Heidegger’s Children: Hannah Arendt, Karl Löwich, Hans Joas and Herbert Marcuse. Princeton University Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Robert Rogoziecki
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.