Educational potential of war-themed murals in the context of their reception by young people
DOI:
https://doi.org/10.34813/06coll2024Keywords:
war murals, street art, visual message, socially engaged art, war murals, street art, visual message, socially engaged artAbstract
Murals have become an essential part of the cityscape. On the one hand, they perform an aesthetic function, and at the same time they participate in visual communication addressing important social issues. Recently, murals with war themes have become particularly popular, which, due to their specificity, can provoke reflection and emotional involvement. The main objective of the presented research project is to determine whether murals are perceived in social space by young people, what reflections and feelings they evoke, and to what extent this may depend on the artistic form of a given visual message? On the other hand, the practical goal is to investigate the significance of murals for young people in terms of shaping their attitudes – especially towards war and sensitizing them to injustice. In the completed project, visual qualitative research was applied using a photographic interview technique.
References
Biskupski, Ł. (2008). Banksy: „Ta rewolucja to atrapa”. Kultura Popularna, 3(21), 85–97.
Bourdieu, P. (1990). Photography. A middle brow Art. Polity Press.
Frąckowiak, M. (2008). Zdjęcie jako rebus. W: J. Kaczmarek (red.), Do zobaczenia. Socjologia wizualna w praktyce badawczej. Wydawnictwo UAM.
Hołda, R. (2020). „Jesteście w naszej pamięci”. Polskie murale jako nośniki pamięci i popularna forma patriotyzmu. Relacje międzykulturowe. Intercultural Relations, 1(7), 48. https://doi.org/10.12797/RM.01.2020.07.03
Kaznowski, M. (2018). Mur(al)owe podwoje do przeszłości – murale jako nośniki kultury historycznej na przykładzie wybranych prac w południowo-wschodniej Polsce. Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ. Nauki Społeczne, 23(4), 235. E-ISSN 2082-9213| P-ISSN 2299-2383, https://doi.org: 10.26361/ZNTDSP.09.2018.23.10
Kiot, Z. (2022, 31 sierpnia). Uliczny artysta zamalował ścianę historycznego schronu. Teraz jest tam buda Reksia. Grafficiarz przeprasza. Gazeta Wyborcza. Pobrano 4 września 2022 z: https://poznan.wyborcza.pl/poznan/7,36001,28850982,zamalowana-sciana-historycznego-schornu-teraz-jest-tam-buda.html?disableRedirects=true
Nita, T. (2015). Murali sens. Portal Urbnews, Pobrano 9 października 2022 z: http://urbnews.pl/murali-sens/.
Palka, M. (2012). Pamięć na ścianach. Wrocławskie murale w obiektywie Bogdana Konopki, Kwartalnik Pamięć i Przyszłość, 2, 74.
Petelenz, M. (2018). Inteligentne ornamenty. Forma i funkcja murali w przestrzeni urbanistycznej. Środowisko Mieszkaniowe – Housing Environment, 25, 18–28, https://doi.org: 10.4467/25438700SM.18.074.9990.
Piotrowski, P. (2011). Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 r. Wydawnictwo Rebis.
Rogowski, Ł. (2016). Funkcje zdjęć w wywiadach fotograficznych. Przegląd Socjologii Jakościowej, XII(4), 78–99. https://doi.org/10.18778/1733-8069.12.4.05
Stasiak, A. (2016). Mural i jego rola w przestrzeni zurbanizowanej. W: R. Nowakowski (red.), Integracja sztuki i techniki w architekturze i urbanistyce (IV/II, s. 83–91). Wydawnictwo Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego.
Statucki, P. M. (2019). Jak badać murale z perspektywy socjologicznej? Przykład Łodzi. Człowiek i Społeczeństwo, XLVIII, 109.
Sztompka, P. (2012). Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Umięcka, A. (2022), „Solidarni z Ukrainą”. Na 300 metrowym murze PKM na Jasieniu studenci ASP tworzą murale, dostęp: Pobrano 4 września 2022 z: https://www.gdansk.pl/wiadomosci/Solidarni-z-Ukraina-Na-300-metrowym-murze-PKM-na-Jasieniu-murale-tworza-studenci-ASP,a,217207
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marta Gliniecka, Lucyna Maksymowicz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.